Erhvervspraktik - Guide til lærer

En uge eller 3 dage i erhvervspraktik kan gøre en stor forskel. Gennem erhvervspraktikken får eleverne erfaringer med arbejdslivet.

De får mulighed for at udfordre dem selv, afprøve egne styrker og kompetencer og måske opdage noget nyt om dem selv, deres interesser, ideer og drømme.

I løbet af erhvervspraktikken kan eleven få:

  • indsigt i hverdagen på en arbejdsplads
  • kendskab til konkrete arbejdsopgaver
  • motivation for skole og uddannelse
  • ideer til uddannelsesvalg

Overblik af FØR, UNDER og EFTER

Erhvervspraktikken er en obligatorisk del af undervisningen. Derfor er det vigtigt, at I arbejder med praktikken både før, under og efter.

Før praktikken Udover det praktiske med at få søgt steder, kan I fx arbejde med elevernes forventninger til praktikken, hvordan de skal opføre sig på en arbejdsplads og hvilke spørgsmål, eleven gerne vil have svar på.

Under praktikken kan eleven fx interviewe en medarbejder, lave en præsentation af virksomheden, tage billeder af arbejdsopgaver eller skrive log-bog.

Efter praktikken kan I fx afsætte tid til, at eleverne præsenterer deres praktiksted og erfaringer fra praktikken, drøfte refleksionsspørgsmål eller undersøge uddannelsesveje i virksomheden.

Tidsforbrug i skolen

FØR - Start ca. 8 uger før erhvervspraktikken

EFTER

  • Elevfremlæggelse - 5 min. pr. elev - 1/3 lektioner.
  • Interview af årgangen under - 1 lektion.
  • Spørgeskema om deres oplevelse med erhvervspraktik - 10 min.

Nedenfor uddybes aktiviteterne i FØR, UNDER og EFTER erhvervspraktik baseret på skolernes erfaringer.

Uddybning af FØR

Begynd gerne processen 8 uger før eleverne skal have fundet en erhvervspraktikplads.

Erfaringen fra mange skoler er, at det tager tid før alle elever har fundet et sted. Nogle får en aftale i første forsøg og andre må gennem flere afslag, før det lykkes. Støt dem i, at bevare gejsen. Jo tættere på deadline, jo sværere bliver det at lave aftaler.

Hvis en elev ikke skal i erhvervspraktik, er det skolen som har undervisningspligten.

Send forældre linket til Erhvervspraktik - Guide til forældre, hvor de eventuelt kan læse mere om hvad erhvervspraktik er og hvordan de kan hjælpe jer med opgaven.

Eleverne kan nøjes med at forholde sig til siden Erhvervspraktik - Guide til elev, når du har introduceret dem for det følgende materiale herunder.

1. Oplæg om erhvervspraktik - 2 lektioner

Brug følgende oplæg til at introducere eleverne for erhvervspraktik.

Oplægget er bygget op med øvelser og videoer, som hjælper eleverne til at forstå baggrunden for erhvervspraktik og at de søger bredt i mulighederne bagefter.

Der er noter til hver slide, som forklarer nærmere. Eleverne skal bruge deres mobiler og chromebook.

Har du brug for hjælp til oplægget, så kontakt: 

Praktikguide Mark Skiffard

2. Flowdiagram til eleverne - 1 lektion

Hvis du introducerer eleverne grundigt for processen med at søge erhvervspraktik via Flowdiagrammet, så minimerer du din opgave med at følge op på elever, som går i stå i processen med at søge praktiksteder.

Sæt herefter eleverne i gang med selv at følge trinene i elev-guiden til erhvervspraktik her.

Hver elev anbefales at lave en liste med 3 praktiksteder.

Tip: Snak med dem om at prøve at undgå at søge de samme steder. De fleste steder tager alligevel kun én elev fra samme klasse, så prøv så vidt muligt at finde på noget forskelligt fra start.

Erhvervspraktik - Elev

3. Ansøgning - 1 lektion

Eleverne skal skrive en god ansøgning samt spørge virksomheden til en række oplysninger, som de får brug for senere. 

Brug skabelonen her hvori eleverne støttes uddybende i punkterne:

  • Hvem er jeg?
  • Hvad kan jeg?
  • Hvad vil jeg gerne?
  • P-nummer/CVR-nummer på virksomheden. 

Herefter sender de deres første ansøgning afsted. Det skal være fra en e-mail konto, som de tjekker aktivt - også i spam-mappen.

Tip: Det er tit bedre blot at kopiere ansøgningen direkte ind i selv e-mailen fremfor at vedhæfte den som et selvstændigt dokument.

4. Registrering af praktikaftale i Uno Ung

Elev - 10 min.

Når en elev har lavet en aftale med en virksomhed, så skal aftalen registreres via Uno Ung.

Det tager ca. 10 minutter for eleven, at indtaste oplysninger, hvis de har dem klar fra skabelonen til ansøgningen. 

Gennemgå gerne Vejledning elever med dem først.

Lærer - 45 min. i alt.

Du skal som lærer godkende elevernes praktikaftaler i Uno Ung. Du skal regne med 45 minutter i alt for at få godkendt alle elevernes aftaler. Vejledning lærer.

I Uno Ung får du derfor et godt samlet overblik over klassens status på deres aftaler. Når du godkender en elevs aftale i Uno Ung, sendes information automatisk til elev, forældre og virksomhed med alle de relevante oplysninger. Du behøver derfor ikke længere få eleverne til at udfylde en fysisk praktikaftale på papir med underskrifter fra virksomhed, hjem og skole.

Det er en god idé, at logge ind i en fast ugentlig morgenlektion sammen med klassen og tale med eleverne om deres status på at finde et sted frem mod deadline. På den måde undgår du bedst at stå med elever, som ikke har fået søgt noget i god tid.

De elever som har fået en aftale skal registrere den i Uno Ung. Dem som har fået et afslag eller ikke hørt tilbage, skal tilpasse deres ansøgning og sende til deres næste ønske på deres liste.

Det hjælper eleverne til at få søgt et sted, når de kan følge med i, at deres andre klassekammerater begynder at få lavet aftaler. Det er vigtigt at undgå at du står med elever tæt på deadline, som ikke har fundet et sted.  

Uddybning af UNDER

Selve praktikken

Eleverne er i erhvervspraktik i 2-5 dage. Det kan være en god idé, hvis skolen prioriterer, at du som lærer får tid til at besøge dem.

Indsamle materiale og forberede fremlæggelse

Udover oplevelsen i sig selv, så er det en god ide, hvis de får til opgave at tage billeder/video og forbereder en kort fremlæggelse for klassen. Eleverne skal huske at indsamle materiale undervejs i form af f.eks. billeder, video og noter. Eleverne skal huske altid at få tilladelse til at tage billeder på en arbejdsplads. Der kan være fortrolige ting, som ikke må fotograferes. 

Eleverne kan forholde sig løbende til spørgsmålene i dokumentet her mens de er ude i praktikken.

Aftal om de også skal arbejde på præsentationen i løbet af praktikugen, eller om de får tid i skolen, når de kommer tilbage.

Uddybning af EFTER

Fremlæggelser - 1/3 lektioner.

For at eleverne bearbejder deres egen oplevelse og udbytte af erhvervspratik, så er det en god ide, at de laver en kort fremlæggelse for klassen. På den måde får de et indblik i hinandens forskellige oplevelser. Afsæt 5 minutter pr. elev til deres fremlæggelse. 

Du kan også vælge at inddele klassen i mindre grupper, hvor eleverne på skift fremlægger for hinanden, så det tager kortere tid, men også giver mindre indblik i alles oplevelser.

Interview af årgangen under - 1 lektion.

Det kan være en god ide at planlægge at årgangen under f.eks. interviewer eleverne om deres oplevelse med erhvervspraktik, så de på den måde får en forståelse for erhvervspraktik, inden de selv skal afsted. Lav grupper med to elever fra klassen og lad det foregå som interviews til en podcast, hvor årgangen under kan spørge dem ind til følgende:

  • Hvordan fandt du din praktik?
  • Hvad arbejder de med der?
  • Hvad overraskede dig?
  • Skulle man være på en særlig måde?
  • Hvordan var de fysiske rammer på stedet?
  • Hvilken uddannelse havde de ansatte?
  • Fortæl om noget du husker særligt godt.
  • Opdagede du noget nyt, som du var god til? 
  • Jeg skal i erhvervspraktik næste år. Har du nogle gode råd til mig?

Spørgeskema - 10 min.

Når eleverne har fremlagt, vil vi som afslutning sætte meget pris på en kort tilbagemelding fra dem om deres oplevelse med erhvervspraktik via følgende spørgeskema.