Skal dine elever (7.-10. kl.) blive mere bevidste om de forhold, der ligger til grund for det kønsopdelte uddannelsesvalg? I Danmark har vi frit uddannelsesvalg. Det betyder, at man har frihed til at vælge lige netop den uddannelse, man har lyst til - men gør vi reelt det? Virkeligheden er nemlig en anden. For selvom valget er frit på papiret, og selvom det er gratis at studere, er der typisk stor forskel på hvilke grupper af mennesker, der vælger at uddanne sig, og hvad de vælger at uddanne sig som. For eksempel er det danske arbejdsmarked et af de mest kønsopdelte i verden.
I Danmark vælger piger/kvinder primært at uddanne sig inden for omsorg, sundhed, kontor og humaniora og drenge/mænd inden for håndværk, teknik, IT og naturvidenskab.
Dette undervisningsmateriale er udviklet af Boss Ladies og stiller skarpt på nogle af de brancher, der er allermest kønsopdelte, for - med afsæt i en granskning af disse - at gøre eleverne bevidste om de forhold, der ligger til grund for, at drenge og piger i Danmark vælger så forskelligt.
Undervisningsforløbet vil gerne gøre eleverne mere bevidste om de forskellige kulturelle, sociale, identitetsmæssige og sproglige forhold, der vedrører uddannelsesvalget, og gøre dem i stand til at genkende og vurdere de kønnede normer som ligger til grund for et kønsopdelt arbejdsmarked, således at eleverne i højere grad kan se en sammenhæng mellem deres egne valg og samfundets forventninger ift. arbejdsliv og karriere.
Med den viden i baghovedet vil de få en bedre forudsætning for at kunne træffe deres eget uddannelsesvalg på et oplyst grundlag, og i højere grad kunne vælge ud fra deres talent og lyst i stedet for kønsstereotypiske begrænsninger.
Undervisningsmaterialet består af:
Begge dele kan hentes her: Til folkeskoler — BOSS-LADIES