Den skole eleverne færdes på hver dag er også en arbejdsplads for mange forskellige jobfunktioner. Eleverne skal nu undersøge den arbejdsplads, der hedder Skolen. At undersøge skolen som arbejdsplads giver eleverne mulighed for at gå på opdagelse på skolen og finde arbejdspladser overalt på skolen. De forskellige personalegrupper på skolen kan bruges til at belyse job og jobindhold, hvilke arbejdsopgaver har de forskellige. Måske har de arbejdsopgaver,som ikke er så synlige når vi færdes på skolen.
Forløbet kan tilrettelægges på mange forskellige måder og kobles til fx. dansk. Nedenfoer er et par eksempler på opgaver.
Hvilke jobtyper findes på skolen
I kan fx. starte med at lave en brainstorm på hvor mange af skolens jobtyper I i fællesskab finde frem til.
Eksempler på jobfunktioner på skolen: Rengøring, Servicemedarbejder (pedel), Skoleleder, Pædagogiske ledere, Sekretær, Bibliotekar, Lærer, IT-ansvarlig, Pædagog, Pædagogmedhjælper, Sundhedsplejerske, Kantinepersonale o.a.
Portræt af en medarbejder
Eleverne vælger en person, der arbejder på skolen. De skal nu tegne ham/hende med nogle af de ting, der hører med til hans/hendes arbejde. Elevernes tegninger kan eventuelt senere udstilles på biblioteket eller et andet centralt sted på skolen.
Besøg en medarbejder
Eleverne inddeles i grupper af to eller tre og får tildelt en af personerne fra tegningerne eller du kan som lærer udvælge medarbejdere. De skal besøge personen og se, hvilke lokaler personen arbejder i.
Derudover kan de fx spørge om tre ting:
Fortæl om besøget
Eleverne fortæller om den person, de har været på besøg hos og dennes arbejdsopgaver for resten af klassen.
Deres fortælling kan tage afsæt i følgende tre spørgsmål: